Tässä artikkelissa pohditaan mitä sana ruoka oikeastaan tarkoittaa. Käsitteellä ruoka, eli ihmisen hankkima tai ostama ravinto, tarkoitetaan ensinnäkin perustarvetta, jota ihminen syö elääkseen. Ihminen nauttii monipuolista ravintoa saadakseen myös elimistön tarvitsemat suojaravintoaineet, joita ovat muun muassa vitamiinit, hiven- ja kivennäisaineet ja proteiinit. Tutustutaan siis seuraavaksi erilaisiin ruokavalioihin ja ihmisen tarvitsemiin suojaravinto- ja energiaravintoaineisiin. Tärkeän maininnan saavat myös ruoansulatus ja aineenvaihdunta, jotka työskentelevät pilkkomalla ravintoaineet pienemmiksi vapauttaen samalla energian biologisen prosessin kautta solujen käyttöön.

Suojaravintoaineet

Useampi henkilö on kuullut suojaravintoaineista jo peruskoulun ala-asteella. Mitä ne siis käytännössä ovat? Suojaravintoaineet tarjoavat ihmiselle energiaa, osallistuvat tärkeiden elintoimintojen ylläpitoon ja elimistön säätelytehtäviin. Ruokavalion pitää siis päivittäin olla monipuolinen ja sisältää kehon suojaravintoaineita, kuten folaattia, D-vitamiinia, rautaa, magnesiumia ja kalsiumia. Kasvisruokavaliota noudattavien pitää kiinnittää erityistä huomiota raudan, B12-vitamiinin, D-vitamiinin, kalsiumin, jodin ja sinkin saantiin.

Energiaravintoaineet

Tärkeässä roolissa ovat myös tunnetut energiaravintoaineet eli hiilihydraatit, proteiinit ja

rasvat. Elimistön perusaineenvaihdunta tarvitsee päivittäin energiaa liikkumiseen ja lämmöntuotantoon. Lasten ja nuorten ollessa kysymyksessä energiaa tarvitaan myös elintoimintojen kehittymiseen ja kasvuun. Energiantarve on suuri kaiken ikäisillä, sillä elimistö kuluttaa energiaa jopa ihmisen nukkuessa.

Urheilun harrastaminen lisää energiantarvetta, joten energian saanti ja kulutus kannattaa pitää tasapainossa täysipainoisen ja monipuolisen ruokavalion avulla. Käytännössä sekä liian vähäinen että liian suuri energiansaanti on elimistölle vaarallista. Tutkijat ovat todenneet myös, että jatkuva napostelu päivän mittaan sekoittaa elimistön toimintoja eikä näin ollen ole suositeltavaa.

perunasta, pastasta, hedelmistä, marjoista, vihanneksista ja juureksista. Hiilihydraatit jaetaan nopeisiin, eli huonompiin hiilihydraatteihin ja hitaisiin eli hyviin hiilihydraatteihin.

  • Proteiineja eli valkuaisaineita saadaan kalasta, lihasta, kananmunasta, maitotuotteista, viljasta, herneistä, pähkinöistä ja linsseistä.
  • Rasvaa saadaan voista, öljyistä, juustoista, avokadosta, pähkinöistä ja margariineista. Haitallista piilorasvaa saattaa löytyä muun muassa makkaroista tai erilaisista leivonnaisista.

Erilaisia ruokavalioita

Tavallinen sekaruokavalio, vegaaninen ruokavalio, laktovegetaristinen ruokavalio, lakto-ovo-ruokavalio, laktoositon, gluteeniton tai maidoton ruokavalio, foodmap – ja vähähiilihydraattinen- tai ilmastoystävällinen ruokavalio ovat kaikki oivallisia esimerkkejä siitä, kuinka monenlaisia ruokavalioita on tarjolla.

Ilmastoystävällinen ruoka

Ruotsalainen Greta Thunberg elämänkatsomuksineen yhdistetään ilmastoystävälliseen elämäntapaan- ja ruokaan. Ihmisten pitäisi elää, ja nauttia sellaista ravintoa, joka jättäisi maapallolle nykyistä pienemmän hiilijalanjäljen. Kasvisten merkitys on siis korkea ja lihan sekä maitotuotteiden osuus ruokavaliosta todella pieni. Liha-, maitotaloustuotteet ja kananmunat ovat kuitenkin tärkeitä päivittäisen proteiinin saannin kannalta, joten moni ei halua niistä luopua. Teoriassa ilmastoystävällinen ruokavalio ja sen noudattaminen on hieno elämäntapa, mutta käytännössä sen noudattaminen saattaa olla useimmille vaikeaa.

Luomuruoka

Luomuruokavalion noudattaminen on osaltaan suosittu tapa myös ilmastoystävällistä ruokavaliota suosivien keskuudessa. Kyseisessä ruokavaliossa käytetään luonnon omia menetelmiä, jolloin luonto ja ruoantuotanto on turvallista, eettistä ja ilmastoystävällistä. Luomuruokavaliossa myös

uusiutumattomia luonnonvaroja pyritään tietoisesti välttämään tai niitä käytetään luontoa säästäen.

Ruoansulatus ja aineenvaihdunta

Ruoansulatus ja aineenvaihdunta suorittavat tärkeän tehtävän ihmisen elimistössä. Ruoansulatuksen avulla ihmisen elimistö hajottaa nautitun ruoan pienemmiksi osiksi, jotta ravintoaineet pääsevät imeytymään elimistöön paremmin.

Ruoan kulku ruoansulatuskanavassa etenee suun, ruokatorven, mahalaukun ja suoliston kautta, jossa maksa ja haima erittävät prosessiin ruoansulatusnesteitä. Ohutsuolessa ruoka pilkkoutuu ja imeytyy elimistöön ja paksusuolessa imeytyvät puolestaan erittäin tärkeät suola ja vesi. Metabolia, eli aineenvaihdunta muokkaa ravintoaineita energiaksi solujen käyttöön.

Terveellisen ja monipuolisen ruokavalion avulla jaksaa opiskella, käydä työssä tai vaikkapa juhlia. Elämä ei näet ole pelkkää tasaista arkea, vaan joskus myös juhlaa. Muistathan, että

upea juhlakauppa partyking.fi on aina apunasi pieniä tai suurempiakin juhlia suunnitellessasi.